Pokaż kupę, a powiem Ci czy Maluch jest zdrowy

 

Kupa. Temat najbardziej ludzki, codzienny, nieodłączny, jednak dla wielu bardzo wstydliwy. Zrobienie kupy to jeden z procesów fizjologicznych, bardzo skomplikowany i niezbędny.

PS: Zaznaczam od razu, że post nie dotyczy kup niemowląt!


Jaka jest rola wypróżniania?

Robienie kupy pozwala usunąć to, co zostało przez nas zjedzone, a nie zostało strawione i wykorzystane, pozwala pozbyć się z organizmu zbędnych produktów przemiany materii, resztek pokarmu, toksyn, niechcianych mieszkańców… i jest niezbędne do utrzymania organizmu w zdrowiu.


Jak często Maluch powinien robić kupę?

Codziennie. Minimum 1 raz dziennie.

(Jeśli od zawsze robi kupę regularnie, raz na dwa dni, jest ok).


Skąd się biorą problemy z wypróżnianiem?

Pomijając problemy związane z budową i chorobami jelit, to najczęstszą przyczyną zatwardzeń i problemów z wypróżnianiem u zdrowego malucha jest niestety zła dieta i stres.

Dieta bogata w wysokoprzetworzone produkty (m.in. produkty z białej mąki: bułki, chleb, makarony; sery; ryż; mięso; cukier; napoje; wszystkie słodycze; lody; płatki śniadaniowe; chipsy; zupy instant…),
a uboga w BŁONNIK. Dzieci jedzą za dużo przetworzonej żywności, ich dieta nie zawiera wystarczającej ilości (przede wszystkim) warzyw, owoców, orzechów, piją za dużo słodkich napoi, soków, herbat, a nie piją wody.

Zła dieta prowadzi do obniżenia odporności, dziecko jest najedzone, lecz nie jest odżywione (brzuch pełen, ale organizm głoduje z niedoboru witamin i minerałów), a wtedy nie trudno o przerost candida (drożdżaki), rozwój pasożytów (niektórym trudno w to uwierzyć ale większość populacji żyje z pasożytami. Wszystko jest ok, dopóki silny organizm kontroluje ich ilość i organizm nie daje objawów) lub zaburzenia mikroflory jelitowej.

Na pojawiające się zatwardzenia może mieć także wpływ przyjmowanie przez dziecko antybiotyków. Mikroflora (mieszkańcy jelit) mają kluczowe znaczenie w trawieniu pokarmu, antybiotyki przyczyniają się do ich wyludnienia. (Przeczytaj więcej o: Mikroflora- wielkie królestwo jelit).

Przygotowałam wpis o diecie przedszkolaków (śniadania) i nie dziwi mnie problem z wypróżnianiem występujący  nagminnie u dzieci. Niektóre Placówki mają menu… tragiczne.


Jak zapobiegać zatwardzeniom?

Przede wszystkim dbać o dietę dziecka. To znaczy:

  • podawać dziecku codziennie warzywa: świeże, gotowane, kiszone;
  • wprowadzić świeże i suszone owoce;
  • białą mąkę zamienić na pełnoziarnistą;
  • białe pieczywo zamienić na ciemne, na zakwasie, razowe, graham;
  • mleko zamienić na kefir, maślankę, zsiadłe mleko;
  • podawać codziennie tłoczone na zimno (i mechanicznie) ekologiczne oleje, ja polecam: lniany, oliwę, rzepakowy, z pestek dyni, z wiesiołka, z czarnuszki;
  • zamiast czipsów i słodkich przekąsek podawać orzechy, rodzynki i inne suszone owoce;
  • zamiast napoi, soków, czarnej herbaty podawać (najlepiej) ciepłą wodę;
  • polecam też wprowadzić do menu: płatki owsiane, jaglane, kaszki i kasze pełnoziarniste;
  • unikać fast-food’ów;
  • unikać cukru i słodzików;
  • unikać glutaminianu sodu, konserwantów i innych dodatków do żywności;
  • dodawać zioła, nasiona do potraw;
  • podawać dobry probiotyk.

Aktywność fizyczna ma bardzo dobry wpływ na funkcjonowanie jelita grubego, a tym samym ułatwia wypróżnienie. Dlatego aktywizujmy dzieci do ruchu!

Łatwiej wypróżnić się dziecku na nocniku (gdy dupka jest niżej niż kolana) niż na kibelku, w pozycji siedzącej. Kucanie jest pozycją fizjologiczną (odbyt się prostuje, a mięśnie odprężają, ułatwiając zrobienie kupy). Polecam Maluchom (i Rodzicom) załatwiającym się na kibelku, podłożyć pod nogi stołek, by pozycja wypróżniania była zbliżona do kucania 🙂 Będzie dużo łatwiej!


Jak wygląda zdrowa kupa?

Zdrowa kupa jest wtedy, gdy Maluch (dorosły też!) robi ją każdego dnia (choć jak ktoś robi „od zawsze” co drugi i dla niego jest to normą to też jest okej).

Powinna mieć naturalny, znośny zapach i łatwo, bez spięć przechodzić przez odbyt. Jednym słowem: wypróżnienie nie sprawia wysiłku i jest przyjemną czynnością.

Kształt wyglądem przypomina kiełbasę lub węża, to znaczy kupa gładka, miękka i w jednej części! 😉 Nie bobki i nie płynna.

Zdrowa kupa ma jednolitą konsystencję i nie jesteś w stanie ocenić co zjadło dziecko, ponieważ pokarm został strawiony (o ile został wcześniej dobrze pogryziony).

Przy normalnej diecie (to znaczy nie wegetariańskiej i witariańskiej) w kolorze od ciemnego do jasnego brązu.

Wielkość? Im większa kupa, tym większe zdrowie 🙂 (To znaczy, że w diecie jest dużo błonnika!)


 

Robienie kupy to dla wielu osób temat tabu ale tak być nie powinno. Jest to BARDZO WAŻNA czynność, która pozwala jelitom (i organizmowi) oczyszczać się. Maluch (nieważne czy 3-letni, 13-letni czy 30…), który robi kupę raz w tygodniu nie będzie zdrowy.
Dieta ma ogromne i kluczowe znaczenie w kształtowaniu i budowaniu zdrowia i… w robieniu regularnie zdrowej kupy!!! Jesteś tym, co jesz.

Dla zdrowia Maluszków,

JM.

 

Zostaw komentarz

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.